Positief Onderwijsnieuws


De komende tijd zullen verschillende leraren op onze website schrijven over ‘waarom zij werken in het onderwijs’. Zij schrijven over hoe zij het ‘verschil maken’ voor hun leerlingen en studenten door hun inhoudelijke bevlogenheid, door ‘wie zij zijn’ en de wijze waarop zij hieraan vormgeven in de praktijk.

Mandy Blom bijt het spits af, zij is leraar van groep 7 en werkt op een basisschool in Harmelen:

Passie voor onderwijs

Wat drijft mij om leerkracht te zijn?

Met passie voor onderwijs geniet ik als leerkracht dagelijks van de veelzijdigheid van mijn vak. Kinderen en jongvolwassen ontwikkelen zichzelf razendsnel. Dat ik elke dag, samen met mijn collega’s, mag bijdragen aan hun ontwikkeling op zowel didactisch als pedagogisch vlak, vind ik fantastisch. Je laat zo een stempel achter op de maatschappij van nu én die van de toekomst.

Leerlingen iets ‘’leren’’ is voor mij meer dan ‘’lesgeven’’. Mijn motto is dan ook: ‘’We leren niet voor de toets, maar voor het leven’’.  Leren wordt hierdoor veel interessanter, zowel voor de leerlingen als voor mij als leerkracht. We halen de wereld in de klas en we stappen ook regelmatig met de klas de wereld in.

Ik ervaar als leerkracht de vrijheid om autonoom les te geven; ik kan lessen zo inrichten dat deze niet alleen passen bij de school en de leerlingen, maar ook bij mij als persoon. Hierdoor kan ik boeiende lessen ontwikkelen en raak ik alleen al zelf gedreven om met de les aan de slag te gaan. De belangrijkste voorwaarde voor het enthousiasmeren van de kinderen is daarmee direct ontstaan: als ik zelf sta te trappelen om een les te geven, weet ik dat de les een gegarandeerd succes gaat zijn bij de kinderen.

Ik geef niet alleen lessen, ik leer dagelijks ook wijze lessen ván de kinderen. Lessen die misschien alleen door kinderen kunnen worden geleerd. Ze hebben het zelf vaak niet door, maar ik ben heel dankbaar van kinderen te leren: gelukkig te zijn zonder reden, te leven in het hier en nu, nieuwsgierig te zijn zonder angst en te denken buiten de gebaande paden.

Het lesgeven zelf is prachtig, maar de interactie met de leerlingen vind ik het meest fascinerend.
Dit komt door hun meest pure vorm van mens zijn: ongedwongen en openhartig. Dit zorgt dagelijks voor mooie, verfrissende, hilarische, maar ook confronterende momenten.
Elk kind is uniek en neemt zijn eigen rugzakje met zich mee. Als leerkracht kun je hierin van grote betekenis voor kinderen zijn: een kind vertrouwen geven, helpen, een luisterend oor bieden of net dat ene duwtje in de juiste richting geven. Het geeft veel voldoening om aan het geluk van kinderen bij te mogen dragen!

Naast het werken aan de ontwikkeling van kinderen, vind ik het ook fijn om te werken aan mijn eigen ontwikkeling en dat van collega’s. Hiervoor zijn binnen het onderwijs veel verschillende mogelijkheden aan opleidingen en scholing. Ik heb hier zelf ook gebruik van gemaakt en combineer  het lesgeven nu met het werken als coach voor leerkrachten. Zo draag ik bij aan de ontwikkeling van collega’s én blijf ik zelf genieten van al het moois wat het lesgeven met zich meebrengt.

Want, wat is er mooier dan die ene leerling met veel zorgen, toch te laten lachen?
Wat is er mooier dan die leerling die denkt dat hij niet van leren houdt, toch warm te krijgen voor een les?
Wat is er mooier dan kinderen te leren dat fouten kansen zijn om van te leren?
Wat is er mooier dan kinderen te leren dat zij invloed kunnen uitoefenen op hun eigen leerproces?
Wat is er mooier dan kinderen te leren om met een growth mindset in het leven te staan?

Zolang ik geen antwoord heb op deze vragen, blijf ik steevast in het onderwijs!

 

Mandy Blom

Onderwijscoach en leerkracht

www.juntosonderwijscoaching.nl

https://www.linkedin.com/in/mandy-blom-9216215a/

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Andere artikelen van
Truus van Putten

 

Hoe was de vakantie?

september 2019