Leerstijlen doen er (niet) toe!
Vanuit de neurowetenschap is geen bewijs gevonden dat mensen beter leren wanneer er rekening gehouden wordt met hun favoriete leerstijl.Voor meer informatie: http://www.psychologicalscience.org/journals/pspi/PSPI_9_3.pdf De afgelopen periode heb ik dit bericht al op verschillende manieren te horen gekregen en telkens met andere interpretaties. Iemand zei bijvoorbeeld: ‘de wetenschap zegt dat verschillen in leerstijlen niet bestaan’. Hoe zit dat met 3D Onderwijs?3D Onderwijs is gebaseerd op verschillen in leerprocessen waar ondermeer grote verschillen in onderwijsbehoeften uit voortkomen. Dat niveau gaat dieper dan de…
Lees verderHoe was de vakantie??
Veel scholen zijn deze week al begonnen of gaan de komende weken weer beginnen met het nieuwe cursusjaar. Vorig jaar rond dezelfde tijd vertelde een leraar van groep 7 mij dat een ouder van een leerling aan haar vroeg: “wat ga jij doen het komend jaar om mijn kind minstens naar een VWO-advies te begeleiden?” Wat is dat toch, dat we denken dat het beste voor ons kind betekent dat hij of zij zo ‘hoog mogelijk’ moet worden opgeleid? Dat wij…
Lees verderEen moeder aan het woord.
Moeder Miranda: “Ik maak me vaak zorgen over Kim. Ze ziet er nooit blij of vrolijk uit, heeft ze wel plezier in haar leven? Ze heeft weinig behoefte om veel tijd met vrienden om te gaan, ze is graag alleen met van alles en nog wat bezig. Ze is zo anders dan ik ben of zoals onze zoon Harald. Die lijkt veel meer op mij wat dit betreft, hij houdt er juist van om in gezelschap en met vrienden te zijn…
Lees verder