Innovatieprijs voor 3D Onderwijs op Touwladder

Syl met kids
Het team van De Touwladder heeft reden voor een feestje. Basisschool De Touwladder won dinsdag 5 april de Unicoz Innovatieprijs met de aanpak ‘3D Onderwijs’. Aan de prijs is een geldbedrag van vijftienduizend euro verbonden. Sylvia de Kuijer, directeur van de Touwladder: ‘Dit is een opsteker voor het hele team.’

 

 

Het hele team van De Touwladder kwam het podium van het Stadstheater op om de prijs in ontvangst te nemen. De juryleden Michel Rog, CDA-kamerlid en Roelof Hemmen, nieuwslezer van RTL 4, reikten de cheque uit. ‘Het rustmoment aan het begin van de dag, de leerkracht als coach en het feit dat de aanpak ook overdraagbaar is op andere scholen sprak ons erg aan’, lichtte Hemmen de prijs toe.

Rustmoment
De Innovatieprijs is een initiatief van de Unicoz onderwijsgroep. Onder deze organisatie vallen verschillende Christelijke scholen voor primair en voortgezet onderwijs in Zoetermeer en omstreken. Om de twee jaar reikt Unicoz de Innovatieprijs uit aan de school met het meest innovatieve plan, project of aanpak. Dit jaar kwam 3D Onderwijs van De Touwladder als winnaar uit de bus.

‘De kinderen beginnen de dag met een rustmoment’, legt De Kuijer de aanpak uit. ‘Een ademhalingsoefening voor alle groepen. De kinderen komen naar school met hun hoofd vol en op die manier maken ze het weer leeg, zodat wij het weer kunnen vullen.’

Alle zintuigen
De ‘3D’ van 3D Onderwijs slaat op drie dynamieken, of wel drie verschillende manieren van leren. ‘Het ene kind leert rustig in zijn eentje, de ander juist door er over te praten en de ander wil eerst alle informatie tot zich krijgen’, vertelt De Kuijer. Bij 3D Onderwijs komen al deze manieren aan bod. ‘Het is niet alleen stil op een stoel zitten, maar alle zintuigen worden aangesproken. Het bijzondere is dat het gedrag van de leerkracht hierdoor echt is veranderd. De kinderen gaan zelf aan het werk en de leerkracht is veel meer een begeleider geworden.’

Het prijzengeld wil de school gebruiken om twee klaslokalen samen te voegen tot een groot lokaal, zodat de ruimte optimaal voor 3D Onderwijs kan worden ingezet.

Bron; Haaglanden-Noord